Kapitel 5 - Ignorance

Previous:

Vi hade lagt ut våra badlakan bredvid varandra på sandstranden. Cody reste sig upp och sträckte ut sin hand mot Raina. Hans mörkblonda hår var nästan svart nu när det var blött och hans mun prydde ett snett leende. ''Vill du gå en liten runda med mig?'' Raina nickade först ivrigt. Men lugnade snart ner sig och tog hjälp av Cody's hand för att resa sig upp.

Jag hade rest halva min kropp upp för att se Cody's och Raina's gulliga scen. Nu kollade jag ut mot havet som glittrade när solens strålar reflekterade i vattnet.

''Vad fin du är'' sa Luke plötsligt. Jag hoppade till och vände mig mot honom. Han blev lite generad och tanken slog mig att han antagligen tänkt högre än vad han själv trott. ''... eller ... alltså ... jag menar ...'' stammade Luke nervöst fram. ''Du är också fin Luke'' sa jag och log ned mot sanden. Sen kollade jag upp mot hans fina bruna ögon och log, tills det att jag återigen placerade blicken mot sanden.

 

 

Vitt ... eller svart? Nej, blommigt får det bli. Ett par höga jeansshorts hade jag i alla fall kunnat välja ut denna måndag morgon. Men en blommig tubtopp skulle nog också funka. Jag slängde upp håret i en snabb hästsvans och snurrade sedan runt håret runt bandet och fäste fast det med ett par hårnålar.

Ett läte kom från utsidan och jag sprang ut för att möta Raina som precis kört upp på våran uppfart.

Vi hälsade snabbt på varandra och Raina's guldblonda hår var också uppsatt idag.

 

''Hejsan tjejer'' sa Luke från andra sidan parkeringen vid skolan. Men Cody fortsatte gå mot skolan utan att hälsa. ''Vad är det med honom?'' Raina ryckte på axlarna. Luke kom fram till oss och vi kramade honom snabbt.''Hur känns det med första dagen här på Haven Hill High School?'' sa jag med tillgjord röst. Luke skrattade. ''Jodå, det ska bli kul. Dock hinner jag bara gå här en månad sen vidare till College. Jag log, fast med ett besviket leende. Han skulle bara gå här i knappt en månad, men det var ju bra för honom. På College insökan skulle det se bättre ut att komma från den här skolan. Fast det var inte den korta stunden han faktiskt skulle befinna sig här som oroade mig utan att jag visste inte var han skulle ta vägen när han började på College och kanske skulle det bli som när jag flyttade från New York. Ingen av oss skulle hålla kontakten.

 

Mitt besivkna leende ändrades snart till ett frågande uttryck när jag vände min blick mot Raina. Hon såg ut som att hon höll inne allt hon kände men i själva verket bara ville skrika rakt ut. Hennes blick hann aldrig möta min och lika så hann jag heller aldrig att kommentera saken innan hon tog sig vidare mot skolans huvud entré.

 

Jag stod och diskuterade med Luke innan vi också vandrade mot skolans öppna dörrar som elever skyndade sig genom. ''Vi hörs väl sen då'' sa Luke mot mig samtidigt som han steg in i rektorns rum för att få sitt nya schema.

 

För mig kändes det ganska ovant att befinna sig i skolan, jag hade trots allt gjort skolarbete under perioden i Paris men jag hade ju inte besökt någon skola överhvudtaget.

 

Skåpet jag öppnat så många gångertidigarekunde jag knappt komma ihåg koden på. Men bara fem skåp från mitt fanns Raina's. ''Alltså minns du min kod?'' Ett litet leende spred sig över Raina's ansikte. ''Självklart'' Hon närmade sig mitt öra och viskade fyra siffror.

''Är du okej?'' sa jag plötsligt.

Raina kollade runt om sig innan hon låste sitt skåp.

''Ja, så klart'' ''Jag menar varför skulle jag inte vara det?'' svarade Raina nervöst.

''För att jag vet att det är något med dig och Cody'' sa jag lite irriterat.

Raina's blick drogs mot skolans sten golv. ''Okej då. Jag berättar men första lektionen börjar om två minuter så vi får skynda oss''

Jag följde efter Raina mot ett rum skolans elever använde för att studera i. Som vanligt var det tomt vid den här tiden och våran konversation kunde flyta på utan att någon störde.

 

''Igår, på stranden, när jag och Cody gick iväg så pratade vi om allt möjligt. Vi kunde verkligen prata om allt med varandra och det var exakt som jag hoppats på. Men sen gick vi till en strand bar för att köpa dricka och ja ... Gissa vem vi stötte på?

Jag funderade men kunde inte komma fram till ett svar och ryckte istället på axlarna.

''Jack!''

''Va? Jack? Som i din föredetta...''

''...pojkvän, ja!'' Fyllde Raina i.

Jack gick på en annan skola inte så långt ifrån våran. Han var verkligen killen som inte brydde sig om en tjejs känslor. Att han var otrogen var väl bara punkt ett i Raina och hans förhållande.

''I varje fall...'' Fortsatte Raina.

 

Vi sprang till första lektionen och bad om ursäkt för den sena ankomsten innan vi ens hade fått en chans att placera våran sula innanför dörren.

''Sätt er bara tjejer!'' svarade Mr. Simpson, även känd som våran fysik lärare.

Under hela lektionen befann sig mina tankar där Raina berättade att Cody sagt till henne att han inte vill vara med någon som redan varit med alla andra. Och vad som störde mig var att bara för hon råkat få känslor för en kille som antagligen ''varit med alla'' skulle hon bli förknippad att också var den typ av person.

Jag skulle göra något åt detta senast imorgon.

 

Efter lektionen fann jag Luke's arm att dra mig åt i följe av att hans ansikte mötte mitt. ''Hej'' sa jag snabbt. ''Du har väl märkt den konstiga stämningen mellan Cody och Raina. Luke nickade. ''Vill du fixa det?'' För jag har en plan...

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kommentera.

Vad tycker ni? Skriv vad ni tycker. Blev själv inte så nöjd men hoppas det funkar ändå.

Ursäktar den sena rättningen av texten!
Trackback